Ηλεκτρονικά Κυκλώματα (ZX81, ZX Spectrum, Commodore 64)


(Κείμενο Darth_Cotsos)
Ήταν μία ιδέα σχετικά παλαιά, με ανάλογη προσπάθεια και από αναγνώστη του Pixel και μάλιστα στο πρώτο τεύχος του Pixel Junior. Ο λόγος για πρόγραμμα σχεδίασης ηλεκτρονικών κυκλωμάτων στα 8bit μηχανήματα μας.
Είχα από καιρό την ιδέα να φτιάξω ένα για ZX Spectrum σε C ώστε να είναι γρήγορο και σχετικά πιο επαγγελματικό στην όψη του. Ο χρόνος περνούσε όμως και σχεδιάζοντας την 3η Έκθεση ρετρό υπολογιστών πέρυσι το καλοκαίρι ο ZX_Jim ρίχνει την ιδέα να φτιαχτεί το πρόγραμμα σε Basic και σε 3-4 υπολογιστές ώστε να παίζει σαν Demo στην έκθεση. Έτσι ξεκινήσαμε και τελικά λόγο χρόνου το πρόγραμμα να βγαίνει σε 3 από τους γνωστούς 8 bit υπολογιστές. Η λειτουργία των εφαρμογών δεν θα γινόταν με δεκάδες plot και draw όπως στο pixel junior αλλά με την δημιουργία UDG για την άμεση εκτύπωση ενός συμβόλου στην οθόνη όταν θα το ζητούσε ο χρήστης.

Ο ZX_Jim έφτιαξε το πρόγραμμα για ZX81 και Commodore 64 ενώ εγώ έκανα το ίδιο για τον ΖΧ Spectrum. Ας δούμε όμως την εφαρμογή σχεδίασης ηλεκτρονικών κυκλωμάτων σε καθ' ένα μηχάνημα ξεχωριστά.


Ξεκινάμε λοιπόν από τον ΖΧ81. Εδώ θα χρειαστεί να έχουμε κάνει την πατέντα για high resolotion graphics σε κάποιο memory card του ZX81 ώστε να έχουμε την δυνατότητα να φτιάξουμε UDG. Στον emulator απλά επιλέγουμε την ανάλογη επιλογή ώστε να έχουμε HGR κάρτα στον ZX81.
Πρώτα φορτώνουμε τον HGR driver, δηλαδή το αρχείο hgr-16K.p
Μόλις φορτωθεί δίνουμε NEW και κάνουμε LOAD το αρχείο elecp1.p
Αυτό θα βγάλει μήνυμα μόλις φορτώσει για να κάνουμε Load το δεύτερο κομμάτι, δηλαδή το αρχείο elecp2.p

Με αυτό ολοκληρώνετε η φόρτωση της εφαρμογής και μπαίνουμε στο κυρίως μενού. Από εδώ μπορούμε να περάσουμε στη σχεδίαση (Draw) δίνοντας D, να σώσουμε ή να φορτώσουμε ένα αρχείο σχεδίου, να εκτυπώσουμε το τρέχον σχέδιο ή να ξεκινήσουμε ένα νέο σχέδιο!!!

Το κεντρικό μενού ZX81
Πατώντας λοιπόν το D μπαίνουμε στο κυρίως πρόγραμμα όπου μπορούμε να σχεδιάσουμε τα κυκλώματα μας!!! Στο κάτω μέρος της οθόνης βλέπουμε την τρέχουσα βιβλιοθήκη και τα πλήκτρα που αντιστοιχούν στα σύμβολά. Πατώντας το δύο ή το τρία αλλάξουμε τη τρέχουσα βιβλιοθήκη. Η αρχική επανέρχεται πατώντας το ένα.
Ο κέρσορας αποτελείτε από τέσσερις τελείες και κινείτε με τα cursor keys.
Όταν βάλουμε τον κέρσορα στο σημείο της οθόνης που θέλουμε πατάμε το πλήκτρο που αντιστοιχεί στο σύμβολό που θέλουμε και αυτό εκτυπώνετε στην οθόνη μας. Με το Μ γυρίζουμε στο κεντρικό μενού.

Η οθόνη σχεδίασης ZX81

Περνάμε τώρα στην αντίστοιχη εφαρμογή για τον Commodore 64. Εδώ μόλις φορτώσει η εφαρμογή θα κάνει αρχικοποίηση στα UDG και γι'αυτό θα αργήσει λίγο. με τον emulator βάλτε το στο warp mode για να περάσει γρήγορα αυτή η φάση. Μόλις βγει το μήνυμα press any key πατάμε και βρισκόμαστε στο κεντρικό μενού.

H εφαρμογή για C=64
Από εδώ όπως και στον ZX81 μπορούμε να μπούμε στο κεντρικό πρόγραμμα και να αρχίσουμε τη σχεδίαση, να φορτώσουμε ή να σώσουμε ένα αρχείο ή να ξεκινήσουμε ένα νέο σχέδιο. Στην οθόνη σχεδίασης όπως και στον ZX81 στο κάτω μέρος της οθόνης έχουμε την τρέχουσα βιβλιοθήκη και τις αντιστοιχίες. Οι βιβλιοθήκες αλλάζουν με τα F3, F5 και F7 ενώ με το F1 επιστρέφουμε στο κεντρικό μενού.


Και τέλος περνάμε στον τρίτο 8bit υπολογιστή για τον οποίο φτιάχθηκε η εφαρμογή ηλεκτρονικών κυκλωμάτων. Ο λόγος βέβαια για τον ZX Spectrum. Εδώ προσπαθήσαμε να εκμεταλλευτούμε την σαφώς καλύτερη basic του Spectrum και την ευκολία δημιουργίας UDG!!!
Ο κέρσορας είναι στην πάνω δεξιά γωνία με την μορφή βέλους. Τα εικονίδια στο αριστερό μέρος της οθόνη έχουν το ρόλο του κεντρικού μενού.

Η κεντρική οθόνη για ZX Spectrum
Στο κάτω μέρος της οθόνης βρίσκονται τα εικονίδια της τρέχουσας βιβλιοθήκης. Τα εικονίδια στα αριστερά σημαίνουν κατά σειρά:

Αποεπιλογή όλων, reset του κερσορα
Σώσιμο αρχείου
Φόρτωση αρχείου
Διαγραφή χαρακτήρων
Σχεδιασμός γραμμών
Εκτύπωση σχεδίου
Εισαγωγή κειμένου
Νέο σχέδιο

Για να επιλέξουμε κάτι από το μενού ή την βιβλιοθήκη πρέπει να πάμε τον κέρσορα ακριβώς πάνω στην επιλογή και να πατήσουμε enter.
Η αλλαγή σε άλλη βιβλιοθήκη γίνετε με το πάτημα του Ν (κεφαλαίο).
Επίσης όταν επιλέξουμε την σχεδίαση των γραμμών ο κέρσορας μετατρέπετε σε κουκκίδα.
Για να ξεκινήσουμε τη σχεδίαση γραμμής πατάμε το D (κεφαλαίο). Το ίδιο και όταν θέλουμε να σταματήσουμε την σχεδίαση.
Από την κατάσταση σχεδίασης γραμμών βγαίνουμε πατώντας L (κεφαλαίο). Ο κέρσορας θα επιστρέψει πάλι στο σχήμα βελάκι.
Κάθε φορά που τοποθετούμε ένα εξάρτημα στο σχέδιο ο υπολογιστής μας ρωτάει γι αυτό ώστε να το καταχωρίσει.
Έτσι αν π.χ. βάλουμε μια αντίσταση δίνουμε τα χαρακτηριστικά της. π.χ. R1 100Ωμ
Τα στοιχεία φυλάσσονται σε ένα πίνακα και τυπώνονται κάθε φορά που τυπώνουμε το σχέδιο!!!


Περισσότερα ή download από εδώ.

ZX_Jim Greece

e-mail: dcotsos2015@gmail.com